ליצ'י- הבשורה החדשה בשוק המכוניות החשמליות

בשורות וחדשנות בשוק הרכב בארץ ובעולם– שוק הרכב בארץ ובעולם רווי ועמוס המצאות ורעיונות נועזים. מפעם לפעם מתעוררת יצרנית זו או אחרת ומובילה את שוק הצרכנים כולו לטרנד חדש, נועז ומקורי. אחד המרכיבים המשמעותיים ביותר המובילים לצורך בהתפתחויות אלו שגורמות ליצרניות הרכב הרבה מאוד כאב ראש וטרדות. התחרות בענף הרכב היא משמעותית ולמעשה מפעם לפעם אנו שומעים על חידוש מהפכני או פיתוח טכנולוגי משמעותי. ואולם, כולנו יודעים, כי בסופו של דבר- הבשורה הגדולה עדיין לא הגיעה, איש מבין חוקרי כלי הרכב או מהנדסים מנוסי שנים ויקרי תארים לא יצליחו להניע את השוק החזק, היציב והמבוסס הזה אל בסיס עקרוני חדש, אלא אם…סוף, סוף מישהו יצליח לשים את ידו על עקרון התחלופה הנאות והראוי ביותר: חשמל תמורת דלק, התנעה חשמלית במקום זאת המתבססת על נפט גולמי.

מה בכל זאת מקשה את התפתחות הרכב החשמלי? אז מסתבר, שכפי שכולנו ידענו, הכול מבוסס על כסף ופוליטיקה או בלשון העם- הון ושלטון.

אין ספק, כי כל עוד רוב כלי הרכב בעולם כמו גם השפע הרב והרחב של מפעלי התעשייה הרבים מבוסס על תשתית של הפעלה המושתתת על נפט ודלק יש מי שמרוויח. אם השוק יעבור להתנעה חשמלית-….יהווה מהלך זה פגיעה אנושה ומשמעותית בזה שמרוויח… והרבה… אז מי לא רוצה לעבור בעצם למיצוב המכונית החשמלית?

התשובה היא ללא ספק ארגון המדינות יצרניות הנפט או כפי שהן קרויות בפי רבים- קרטל הנפט ( אופ"ק).

אין כל ספק, כי מדינות אלו יהיו הנפגעות העיקריות מכל התפתחות שתהווה תחרות המאיימת בפועל על מונופול קניית הדלק, הנפט כחומר גלם ייחודי שמחייב להתנעת התעשייה בכלל ותחום תעשיית הרכב בעל המנוע הקלאסי בפרט. מדינות אלו הן בעלות יחסים דיפלומטיים חזקים וייחודיים דווקא בשל היותן מהוות את מחזיקות הנפט החשוב כל כך לכל המדינות המודרניות- המתועשות. אם כן, מה אנו מצפים ממדינות שחשות איום ממשי על ההתעשרות המרכזית שלהן? ברור, כי הן יעשו הכול על מנת למנוע בכל כוחן את תהליך הפיתוח של המכונית החשמלית. פיתוח זה הוא לא לרצונן ובוודאי נוגד את כל עקרונותיהן.

כך בכל פעם שנדמה, כי הבשורה סוף סוף מתרחשת ועולם כלי הרכב עומד הפתח של זעזוע משמעותי- ברור, כי שוב מדינות המפרץ, מדינות הנפט- ינסו למנוע שוב ושוב בכוחות דיפלומטיים התפתחויות אלו. למה? כי הכול קשור לכסף. ולרווחים כלכליים.

אודות המחבר